Hemoroidy
60-391 Poznań ul. Swoboda 20
tel/fax: 61 861 55 61

Hemoroidy

Po polsku – guzki krwawnicze. Nazwa pochodzi od tego , że guzki niekiedy krwawią. Są to twory w kształcie guzków o średnicy ok. 5-10 mm , wypełnione jamkami zawierającymi krew. Połączone z systemem naczyń żylnych tworzących pierścień dookoła odbytu. W warunkach prawidłowych poprzez zdolność łatwego i szybkiego powiększania się spełniają m. in. rolę uszczelniacza kanału odbytniczego. Przypisuje im się także inne funkcje , m.in. obrony przed infekcjami. Hemoroidy mamy wszyscy, zwykle trzy, niekiedy cztery. Zdrowi nie wiemy o ich istnieniu , znajdują się bowiem głęboko , kilka centymetrów od otworu odbytniczego.

Przypominamy sobie o ich istnieniu kiedy zauważymy w stolcu krew. Jest ona zwykle żywo czerwona , w niewielkiej ilości , na końcu oddawania stolca. Guzki krwawnicze umieszczone są w strefie gdzie nie ma już zakończeń nerwów czuciowych, więc ich stan chorobowy nie powoduje zwykle bólu. Krwawienie z guzków krwawniczych związane jest najczęściej z trzema zjawiskami. Przeciążeniem układu żylnego odbytu , infekcją i zaparciami. Niekiedy któryś z elementów przeważa, niekiedy współistnieją wszystkie trzy . Pewne znaczenie mogą mieć też zmiany hormonalne ( np. w okresie menstruacji ) , a także skłonności dziedziczone. Guzek w stanie zapalnym może osiągać wielkość śliwki, w przypadku częstych stanów zapalnych powiększenie i krwawienie może pozostać na stałe. Przeciążeniu układu żylnego sprzyja pozycja siedząca ( kierowcy , piloci…) , uciążliwa i długa podróż , stan ciąży oraz nadużywanie alkoholu. Niezależnie od ewentualnych zaparć duże negatywne znaczenie może mieć zbyt długie przesiadywanie na sedesie, jeśli ubikacja spełnia rolę czytelni i miejsca zadumy.

Obserwujemy krwawienie i co dalej ? Osoba młoda epizodyczne krwawienie towarzyszące incydentalnemu zaparciu może zbagatelizować. W przypadku nawrotów trzeba koniecznie zasięgnąć porady lekarza , który dysponuje wiedzą i doświadczeniem pozwalającym na dokładne badanie proktologiczne. Krwawienie może być bowiem symptomem innej choroby , z nowotworem włącznie ( wcześnie wykryte nowotwory tej okolicy są zwykle wyleczalne). Najważniejszą częścią badania proktologicznego jest wziernikowanie odbytu – anoskopia, zabieg niezbyt przykry.

O wyborze sposobu terapii powinien decydować lekarz. We wczesnych okresach wystarcza zwykle leczenie nie zabiegowe. Przy pomocy leków podawanych doustnie , w postaci czopków i maści. Warto też zastąpić papier toaletowy prysznicem lub bidetem. Jeszcze kilkanaście lat temu brak poprawy po leczeniu zachowawczym wymagał leczenia chirurgicznego (wycięcia guzków). Obecnie dysponujemy kilkoma metodami pośrednimi. Należą do nich :wstrzykiwanie do guzków środków obliterujących (powodujących zarastanie ) , zamrażanie guzków (krioterapia), zakładanie na powiększone hemoroidy pierścieni gumowych powodujących ich martwicę i odpadanie (tzw. „gumkowanie” ) , termoterapia niskonapięciowym prądem oraz znajdujące ostatnio coraz więcej zwolenników naświetlanie guzków laserem lub koagulatorem podczerwieni- określana jako fotokoagulacja hemoroidów. W ok.10% przypadków konieczne jest leczenie chirurgiczne.